Module 1: Fundamentals

Blok 1: Coaching als rol, stijl, vaardigheid, attitude en beroep

  • Wat is coaching en op welke niveaus coach je?
  • Wat is coaching en wat is het niet?
  • De coach rol en de coachende stijlen en rollen
  • De basishouding en de overtuigingen van de coach
  • De bouwstenen van een coaching gesprek
  • Kennismaken met de PCC Markers en ICF competenties
  • Het ontwikkelingstraject van jezelf als coach en van je coachee
  • Niveaus en thema’s van coaching
  • Coaching en leerprocessen en veranderingsprocessen
  • Coaching in relatie tot andere beroepen

Blok 2:  Verbinding, co-creatie, diepte luisteren, krachtige vraagstelling

  • Luisteren als coach vs. luisteren als collega
  • In verbinding staan en observerend aanwezig zijn (self-observer)
  • Luisteren in het hier en nu: Wat wordt wel/niet gezegd?
  • De kracht en het effect van herformulering in diverse dimensies
  • Rapport: pacing en leading, matching en mismatching
  • Zintuiglijke voorkeuren in taal
  • Krachtige vragen over de hele ervaring: fysiek, emotioneel, mentaal
  • Beslissingsprocessen bevragen
  • Bewustwordingsvragen versus informatievragen
  • Co-creatie: de diepere betekenis

Blok 3: Resultaatgerichtheid en directe communicatie

  • Resultaatgerichtheid versus resultaatgedrevenheid
  • Psychologische contracting met je coachee
  • Doelen op lange termijn en op korte termijn, gespreksdoelen
  • Definiëren van de outcome van een coachingstraject en opsplitsen in coaching thema’s
  • Motivatie bevraging
  • Krachtgericht versus tekort-opvullend coachen
  • Waardengedrevenheid aanwakkeren bij je coachee
  • Directe communicatie: herkadering, inbreng van intuïtie, gedachten en gevoelens op een coachende wijze
  • Spiegelingen in diverse vormen: waarderend en ontwikkelingsgerichte accenten
  • Stiltes, onderbreking, aanmoedigingen

Blok 4: Perceptie-verruimende methodes, ethiek en contracting

  • Het changeproces als leidraad tijdens trajecten
  • Leerprocessen en haperingen: hoe ondersteun je deze als coach?
  • Professionele reflectie als basis voor continue groei
  • Perceptuele posities bevragen voor bewustzijnsverruiming
  • Werken met polariteiten (van of-of naar en-en)
  • Talent- vs competentiegericht coachen: kapstokken om je coaching te starten
  • Ethische grenzen, - casussen en ethische code ICF
  • Traject contracten en jouw coach profiel

Blok 5: Integratie van de Fundamentals op ACC niveau

  • Praktijkoefeningen gevolgd door feedback

Module 2: Advanced

Blok 1: Voluit aanwezig zijn als coach, ook op spannende momenten

  • Onderscheid tussen single loop leren, double loop leren, triple loop leren
  • Voluit aanwezig zijn en coachen vanuit comfort en vertrouwen
  • Herkaderingmethodes toepassen
  • Systemisch invoelen en intuïtie inzetten

Blok 2:  Coachen op overtuigingen

  • Overtuigingen versus veronderstellingen
  • Leren luisteren tussen de lijnen naar verborgen overtuigingen –diverse methodes
  • Beperkende en vermogende overtuigingen
  • Overtuigingen spiegelen en co-creatief bepalen welke gedachten het meest hinderend zijn
  • Bevragen van de wortels van de overtuiging en inzetten van een veranderingsproces om te komen tot nieuwe overtuigingen
  • Double loop kaderzetting en toestemming van de klant

Blok 3: beperkende overtuigingen ombuigen naar vermogende overtuigingen en deze emotioneel-mentaal verankeren

  • Waardengedrevenheid, topwaarden en criteria
  • Hinderende overtuigingen omzetten naar vermogende overtuigingen via de ‘structuur van de overtuiging’ en andere methodes
  • Diverse methodes die het verankeringsproces van de nieuwe perceptie versterken

Blok 4: Emoties en gevoelens verwelkomen en voluit aanwezig blijven

  • De eigen emotionele intelligentie vergroten
  • De signatuurleer van emoties: wat willen ze ons vertellen?
  • Zelf voluit aanwezig blijven bij emoties
  • Diverse methodes om te werken rond specifieke emoties
  • Vergevingsprocessen begeleiden

Blok 5: Coachen op identiteit – een basis

  • Wat zijn identiteitsthema’s in coaching?
  • Enkele methodes omtrent coachen van zelfvertrouwen
  • Werken met ‘delen’ van de persoonlijkheid
  • Verandering versus transitie
  • Ervaring van de kracht van metaforen

Module 3: ACTP Certification

  • Mondelinge Certificatie op PCC niveau.  Tijdens deze dag coach je als deelnemer een ongekende coachee gedurende 30 minuten. Feedback en ontwikkeltips voor de verdere evolutie volgen deze oefening op en worden gebaseerd op de ICF PCC markers.
  • Schriftelijke integratie oefening
  • Portfolio Reflectie: als deelnemer word je uitgenodigd om reflectief jouw leerproces op double loop te beschrijven
Coach Education

Présenté par Leen Lambrechts (MCC) en Katrin Van Bladel (MCC)


Quand ? Du 7 oct. 2020 au 30 août 2021
De 10:00 à 18:30

Où ? Wange
Kasteelhoeve Wange Eilksemstraat 26 3400 Wange

Prix : 11 995,00 €
Aller sur le site d'inscription